Onderzoeken van relevantie

Wat levert het onderzoeken van relevantie u op

  • Een memo of rapport om de impact van uw beleid, programma of andere interventie aan te tonen bij interne en externe stakeholders
  • Op maat gemaakte meetpunten/indicatoren om beter te sturen op maatschappelijke relevantie 
  • Een stimulerend evaluatietraject waarbij medewerkers worden geënthousiasmeerd om positieve verandering te bewerkstelligen

Een van de kerntaken van het IVMR is het onderzoeken van maatschappelijke relevantie en impact. Onze evaluatieonderzoeken hebben altijd twee hoofddoelstellingen: 

  1. Aantonen of en zo ja hoe uw organisatie maatschappelijke impact genereert;
  2. Zorgen dat u vanuit de evaluatie kan sturen en verantwoorden op een maatschappelijk verantwoorde manier. 

 

Maatschappelijke relevantie is niet eenduidig, wat dat precies is dat verschilt per organisatie. Het beginpunt van ons onderzoek is dan ook de missie en visie van de organisatie. De specifieke organisatiecontext wordt meegenomen in het onderzoek en het onderzoeksteam spant zich in om uw organisatie te leren kennen. Het onderzoeksteam heeft aantoonbare ervaring met moderne wetenschappelijke benaderingen, zoals theorie of change en realist review/evaluation, die context operationaliseren om de werking van interventies aan te tonen. 

Omdat relevantie niet eenduidig is en ook wordt bepaald buiten de muren van uw organisatie, nemen wij het perspectief van verschillende stakeholders mee. Wij spreken bijvoorbeeld bestuurders, leidinggevenden en medewerkers, maar ook bewoners in de buurt en toezichthouders. Kwalitatieve methoden zoals interviews en focusgroepen en kwantitatieve data-analyse worden toegepast om een antwoord te geven op uw vraag. Het beoordelen van maatschappelijke relevantie is immers een kwalitatieve weging, waarvoor in onze ogen verschillende databronnen nodig zijn.

Wat onze methode verder uniek maakt, is dat we vooral geïnteresseerd zijn in veranderingen in waarden en gedrag van stakeholders. Dat is een wezenlijk andere benadering dan kijken naar verandering op één of enkele indicatoren, zoals winstcijfers of bevordering van kennis. Welke waarden wilt u echt realiseren? Welke praktijken zet u daarvoor in? En hoe weet u dat deze praktijken bijdragen aan deze waarden? Dat zoeken wij uit met ons onderzoek. Met andere woorden: doet u het goede en doet u dat goed?

 

Vertel het ons.
Wij luisteren naar jouw relevantie.

Of chat met ons.